Dnia 19 maja wszystkie klasy drugie gimnazjum wyruszyły na jednodniową wycieczkę do Pszczyny i Oświęcimia. Pogoda była wspaniała. Odjechaliśmy spod szkoły o 7.30, a już około 10.00. dotarliśmy na miejsce.

Przewodnicy w interesujący sposób opowiadali historię zamku oraz dzielili się z nami sekretami zamkowych komnat. Forteca ta zachwyciła nas pięknym wystrojem wnętrz oraz nienaruszonym historycznym, bogatym wyposażeniem. Gdy skończyliśmy zwiedzać twierdzę, poszliśmy na spacer po pszczyńskim rynku.

Następnie ruszyliśmy autokarem w kierunku Oświęcimia. Podzieleni na mniejsze grupy rozpoczęliśmy zwiedzanie ,,Miejsca Pamięci i Muzeum Auschwitz-Birkenau”. Po przekroczeniu tablicy z napisem,, Arbeit macht frei” rozpoczęliśmy zwiedzanie kilku z 24 murowanych budynków.

Przewodnik opowiadał nam o nazistowskim planie wymordowania Żydów zamieszkujących okupowane przez III Rzeszę tereny oraz mordowaniu Polaków. Mogliśmy zobaczyć zachowane dokumenty, zdjęcia z czasów istnienia obozu oraz pozostawione ubrania. W olbrzymich gablotach znajdowały się włosy, naczynia, buty, protezy i walizki po ofiarach zbrodni. Dowiedzieliśmy się o szalonych lekarzach wykonujących eksperymenty na bezbronnych ludziach, o tym jak wyglądał typowy dzień w obozie, posiłki, apele oraz karanie więźniów.

Po zwiedzeniu muzeum udaliśmy się do drugiej części obozu. Widzieliśmy drewniane baraki, wagony, które transportowały więźniów oraz pomnik poświęcony ofiarom ludobójstwa,który wprawił nas w zadumę. Następnie wybraliśmy się do autokaru. O godzinie 18.30. byliśmy już pod szkołą.