EU flag Erasmus vect POSEarth Climate Heritage Obtaining - Pozyskanie dziedzictwa klimatycznego ziemi

logoecho etwinning1

ERASMUS504 07

W dniach 04.04 - 08.04.2022 roku odbyło się w Szkole Podstawowej w Konopiskach spotkanie uczniów i nauczycieli realizujących projekt „Pozyskiwanie dziedzictwa klimatycznego Ziemi”. Goście przybyli do nas z Turcji, Rumunii i Macedonii Północnej. Szkoła z Włoch uczestniczyła zdalnie w wizycie.

Na każdy dzień  zaplanowaliśmy różnorodne działania

W poniedziałek, po powitaniu przez panią dyrektor Ilonę Ujmę,  uczestnicy udali się na spacer po szkole - odwiedzali klasy i pracownie przedmiotowe. Tego dnia odbyły się również warsztaty integracyjne, aby młodzież mogła się lepiej poznać. Uczniowie pracowali w grupach międzynarodowych. Mieli do wykonali wspólny plakat oraz odnalezienie w szkole ukrytych kodów QR z hasłami ekologicznymi. Podczas poniedziałkowych zajęć zajęliśmy się problemami związanymi z zanieczyszczeniem powietrza w naszych krajach. Uczniowie prezentowali przygotowane prezentacje multimedialne, w których przedstawili ten problem. Przeanalizowali przyczyny zanieczyszczeń powietrza oraz wskazali obszary o największym nasileniu tego zjawiska. Jednocześnie w prezentacjach został ujęty aspekt zmagań z zanieczyszczeniami powietrza. Pokazali, jakie działania prowadzi się  w ich krajach. aby zmniejszyć skalę zanieczyszczeń i zadbać o czyste powietrze. Na koniec  goście udali się  na spacer po naszej miejscowości. Spotkali się z proboszczem naszej parafii i zwiedzili kościół.

W dniach 31.01-4.02, w ramach realizacji projektu Earth Climate Heritage   Obtaining, uczniowie i nauczyciele uczestniczyli w spotkaniach on line. Gospodarzem wizyty była Macedonia Północna, a brały w niej udział też szkoły z Turcji, Rumuni  i Włoch.

Wszystkie zespoły uczniowskie przygotowały i prezentowały prace nt. „Moja szkoła i ekologia”. Uczestnicy rysowali plakat dotyczący zmian klimatu oraz uczestniczyli w warsztatach „Ekologiczne samochody dla bardziej ekologicznej przyszłości”

Spotkanie zakończyło się wręczeniem dyplomów.

Wioletta Warwas

 W dniu 10 października obchodzony jest Światowy Dzień Drzewa, dlatego też uczniowie klasy VII a i VII b naszej szkoły uczestniczyli w akcji sadzenia roślin na terenie przyszkolnym. Działanie to  związane jest z realizacją unijnego projektu ”Pozyskiwanie dziedzictwa klimatycznego Ziemi”.

Rośliny odgrywają znaczącą rolę dla życia na Ziemi, dzięki prowadzonemu procesowi fotosyntezy produkują tlen do atmosfery. Są też doskonałym „konsumentem” CO2 z atmosfery, przez co w znaczny sposób łagodzą efekt cieplarniany i stabilizują klimat na Ziemi.

Ta wiedza jest powszechna dla nas wszystkich, ale uczestnicy akcji mieli jeszcze jeden cel.

Chodziło też o stworzenie przyjaznego kąta dla uczniów, gdzie mogłyby odbywać się zajęcia na świeżym powietrzu w ciepłe dni. Nie zapomniano też o pożytecznej roli zapylaczy, dlatego wśród sadzonek znalazła się lawenda. Rośliny się przyjęły a teraz czekamy na efekty.

Wioletta Warwas

102021 07W dniach 26.09 – 01.10.2021 roku uczestnicy projektu „Earth Climate Heritage Obtaining” uczestniczyli w wyjeździe do Turcji, gdzie odbyło się spotkanie koordynatorów .

          Po roku zdalnej pracy  na platformie ZOOM -  po raz pierwszy -  nauczyciele  z Turcji, Polski, Włoch, Rumunii oraz Macedonii Północnej mieli okazję do spotkania  face to face. Gospodarze powitali nas bardzo gościnnie i serdecznie. Podczas wizyty omówiliśmy zadania projektowe, ustaliliśmy plan następnych mobilności oraz braliśmy udział w warsztatach ekologicznych. Organizatorzy zadbali również  kulturowy aspekt  wizyty. Zwiedziliśmy historyczne miasta Sardes oraz Efez. Pobyt w Unesco Global Geopark Kula Salihli oraz Pamukkale pokazał nam,  jak zmiany klimatyczne wpływają na krajobraz. Turcja to piękny kraj z bogatymi tradycjami, kulturą oraz świadomymi ludźmi, którzy chcą chronić środowisko naturalne.

Wspólnie ze szkołami partnerskimi chcemy uświadamiać naszym uczniom,  jak ważne jest dbanie o ekologię i mądre postępowanie w codziennym życiu, które zapobiegnie w przyszłości degradacji środowiska.

K. Ankowska, A. Klecha

Uczniowie szkół partnerskich wykonali wyznaczone wcześniej litery, z których powstało wspóle hasło.