W  dniach 17-21 stycznia, dyrektor Szkoły Podstawowej im. H. Sienkiewicza w Konopiskach mgr Ilona Ujma wraz pedagogiem  szkolnym mgr Iwoną Nadzieją oraz nauczycielką  języka angielskiego mgr Agnieszką Klechą udały się do Finlandii w celu poznania w praktyce jednego z najlepszych systemów edukacji

Szkoła, do której się udałyśmy znajduje się w miejscowości Tampere. Placówka liczy ośmiuset uczniów i zaliczyć ją można do odpowiednika naszej szkoły średniej. Położona jest w centrum miasta. Sam budynek  -  bardzo okazały, nie przypomina tradycyjnej szkoły. Bogato wyposażone sale dydaktyczne zachwycały przepięknymi pracami uczniów. Niedługo potem dowiedziałyśmy się, że szkoła zajmuje się edukacją artystyczną. Już pierwszego dnia nasz podziw wzbudził poziom znajomości języka angielskiego wśród obywateli Finlandii. Przygotowując się do podróży, czytałyśmy na temat poziomu edukacji i znakomitej znajomości języków obcych wśród mieszkańców Finlandii. Teraz jednak  mogłyśmy się o tym przekonać osobiście. Zarówno uczniowie, nauczyciele oraz przypadkowo spotkane osoby w czasie podróży, niepedagogiczni pracownicy szkoły, wszyscy posługiwali się językiem angielskim na bardzo dobrym poziomie.

Pierwszego dnia przywitała nas pani dyrektor, która przedstawiła nam system fińskiej edukacji oraz omówiła profil jej macierzystej szkoły.

Z wielką przyjemnością uczestniczyłyśmy w wielu zajęciach otwartych. Naszą uwagę zwrócił niezwykły spokój i cisza zarówno podczas zajęć jak też w czasie przerw oraz  podejście uczniów do samej edukacji. Młodzież z dużą powagą i odpowiedzialnością wyrażała się na temat kształcenia. Uczniowie bardzo dojrzale komentowali swój wybór dalszego rozwoju. Cenili sobie możliwość kształcenia w tej placówce, już na początku nauki, potrafili wskazać plany zawodowe. Wiele bogato wyposażonych pracowni, umożliwiało zdobywanie wiedzy nie tylko w teorii,  ale przede wszystkim w praktyce. System fińskiej edukacji znacznie różni się od polskiego. Pytani przez nas zarówno uczniowie jak też nauczyciele, co jest mocną stroną fińskiego szkolnictwa, odpowiadali, że brak rywalizacji pomiędzy szkołami i samymi uczniami. Uczeń jest zmotywowany, a edukacja nastawiona jest na wykorzystanie wiedzy w praktyce. Zwróciłyśmy szczególną uwagę na fakt, iż dominuje duża ilość zajęć o charakterze artystycznym. Te zajęcia dają możliwość kreatywnego myślenia i podkreślania swojej indywidualności.

Liczne spotkania z pedagogami pracującymi w szkole pokazały nam model wsparcia psychologiczna - pedagogicznego w fińskiej szkole. Zarówno w Polsce jak też w Finlandii, obserwuje się wzrost zaburzeń emocjonalnych wśród dzieci i młodzieży. Większość działań diagnostycznych i terapeutycznych ukierunkowana jest głównie na wsparcie ucznia w czasie pandemii. Dużą wagę przykłada się również do poradnictwa zawodowego, ten priorytet pozwala na świadomy i trafny wybór dalszej ścieżki  edukacyjnej i zawodowej. Poznałyśmy też rolę rodzica w fińskiej szkole. Wszystkie doświadczenia, które zebrałyśmy podczas naszego wyjazdu, będą nam służyły w codziennej pracy zawodowej. Część sprawdzonych i pozytywnych praktyk będziemy mogły wcielić w życie w pracy z naszymi uczniami. Swoją wiedzą podzielimy się również z naszymi koleżankami i kolegami. Wyjazd miał charakter edukacyjny, pozwolił nam zdobyć wiedzę, poszerzyć nasze horyzonty i wzbogacić warsztat pracy o nowe, ciekawe pomysły.

Spotkanie z fińskimi uczniami i nauczycielami było niezwykle cennym i wartościowym doświadczeniem.

I. Ujma, I. Nadzieja, A. Klecha